Klachtenregeling

Ben je ergens ontevreden over, of heb je een klacht over mijn zorg? Ik ga graag met je in gesprek en op zoek naar een oplossing. 

Ik ben aangesloten bij de landelijke vereniging voor vrijgevestigde psychologen (LVVP) en psychotherapeuten en gebruik hun klachtenregeling om onvrede en klachten over mijn zorg te helpen oplossen. 

Heb je vragen over tarieven en regelgeving? Dan kun je terecht bij het LVVP-bureau. Bel naar tel. (030) 236 43 38 of mail naar r.bakker@lvvp.info of t.ruijl@lvvp.info. 

Soms is het lastig om met de behandelaar zelf in gesprek te gaan. Of je krijgt voor je gevoel misschien onvoldoende gehoor. Komen wij er samen niet uit, dan kun je een klachtenfunctionaris van de LVVP vragen om te bemiddelen. De klachtenfunctionaris is onafhankelijk en kiest geen partij. Het doel van de bemiddeling is om er samen uit te komen c.q. tot een oplossing te komen. 

Omdat het voor vrijgevestigde ggz-professionals ondoenlijk is om per praktijk een eigen klachtenfunctionaris te hebben, maakt de LVVP gebruik van de professionele klachtenfunctionarissen van Klacht&Company. Je kunt hier als cliënt van een LVVP-lid een beroep op doen. De klachtenfunctionarissen zijn zodanig getraind dat zij -naast de eerste klachtopvang- kunnen bemiddelen bij de afhandeling van uw klacht. 

Een klacht indienen bij de klachtenfunctionaris volwassenen 18+ 

Een klacht indienen gaat als volgt: 

  • Vul het klachtenformulier LVVP-klachtenformulier in. 
  • Mail het ingevulde formulier naar LVVP@klachtencompany.nl
  • De klachtenfunctionaris neemt binnen 2 werkdagen contact met je op. 
  • Je kunt de klachtenfunctionaris ook zelf bellen: tel. (088) 234 16 06. 

 

Een klacht indienen wanneer jouw kind in behandeling is 

Cliënten onder de 18 (of hun ouders) waarvan de zorg vergoed wordt door de gemeente, kunnen met vragen en klachten contact opnemen met een vertrouwenspersoon van het AKJ (advies klachtenbureau Jeugdzorg). Bel (088) 555 1000 of mail naar info@akj.nl. U kunt ook direct via de website van het AKJ een klachtenformulier invullen.  In sommige gemeenten wordt deze taak ingevuld door zorgbelang: www.adviespuntzorgbelang.nl. Neem bij twijfel contact op met uw gemeente. 

Neem contact op met de klachtencommissie jeugd 

Sinds 1 oktober 2019 kunt u een klacht indienen bij de klachtencommissie Jeugd. Dit is een onafhankelijke commissie, bedoeld voor klachten over de behandeling van jongeren tot 18 jaar, die deze behandeling vergoed krijgen door de gemeente (vallen onder de Jeugdwet). Lees hier de Jeugdwet Klachtenregeling 2019. 

Als u vragen heeft of overweegt een klacht in te dienen bij de klachtencommissie, dan kunt u contact opnemen met Tineke Ruijl van de LVVP. 

De geschillencommissie 

Is jouw klacht daarmee niet verholpen? Of kan in jouw situatie niet van je worden verwacht dat je de klacht met uw behandelaar en/of de klachtenfunctionaris bespreekt? Dan kun je jouw klacht voorleggen aan De Geschillencommissie vrijgevestigde ggz-praktijken in Den Haag. Deze geschillencommissie doet een bindende uitspraak. Die uitspraak kan ook gaan over een eventuele schadeclaim tot maximaal € 25.000. LVVP-leden zijn aangesloten op De Geschillencommissie Zorg in Den Haag. De geschillencommissie heeft een digitaal portaal ingericht voor patiënten van vrijgevestigde psychologen/psychotherapeuten. 

De Geschillencommissie voor Vrijgevestigde ggz-praktijken is digitaal bereikbaar en per post via postbus 90600, 2509 LP Den Haag. Aan het gebruik van de geschillencommissie zijn kosten verbonden. 

Tuchtrecht 

Gz-psychologen, psychotherapeuten en klinisch (neuro)psychologen vallen ook onder het tuchtrecht. Dit is geregeld in de Wet BIG. Je kunt jouw klacht dus ook indienen bij het Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg. Meer informatie vind je op de website van het tuchtcollege. 

Centraal Tuchtcollege voor de gezondheidszorg
Postbus 20302
2500 EH Den Haag 

 Regionale Tuchtcolleges 

Regionaal Tuchtcollege Amsterdam (Noord-Holland, Utrecht)
Postbus 84500
1080 BN Amsterdam
telefoon 088-3712500 

Wat kun je doen als je een klacht hebt over jouw zorgverzekeraar? 

Heb je klachten over bijvoorbeeld de vergoeding door jouw zorgverzekering? Dan kun je terecht bij de onafhankelijke Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (www.skgz.nl). 

Vind je dat de zorgverzekeraar jouw privacy niet respecteert? Leveren de veranderingen in de zorg voor jou of voor jouw naasten problemen op? Merk je dat zaken nog niet goed geregeld zijn? Of heb je een andere klacht of vraag over de ggz? Dan kun je terecht bij het landelijk meldpunt zorg. 

Kom je in acute nood, bijvoorbeeld omdat je van het kastje naar de muur wordt gestuurd en noodzakelijke zorg mist? Ook dan kun je terecht bij het landelijk meldpunt zorg. 

Wat kunt u doen als u een klacht hebt over uw gemeente? 

Hebt u klachten over bijvoorbeeld de vergoeding door uw gemeente? In deze folder kunt u lezen waar u met uw klacht terecht kunt. 

 

Wat kunt u doen als u een klacht hebt over overbodige of ingewikkelde formulieren? 

Vind je de formulieren van jouw zorgverzekeraar of behandelaar onnodig ingewikkeld of overbodig? Dan kun je een klacht indienen bij de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Bel hiervoor de klachtenlijn tel. (088) 770 8 770 of mail naar info@nza.nl. De NZa kan daarover vervolgens een bindend advies uitbrengen, maar dat hoeft niet. Je kunt ook een melding doen zonder dat de NZa hier een bindend advies aan verbindt.