Kwaliteitsstatuut

Goedgekeurd kwaliteitsstatuut ggz – vrijgevestigden
Format C
Per 1 januari 2017 zijn alle aanbieders van ‘geneeskundige ggz’, dat wil zeggen generalistische basis ggz en gespecialiseerde ggz binnen de Zorgverzekeringswet, verplicht een kwaliteitsstatuut openbaar te maken. Dit betreft een goedgekeurd kwaliteitsstatuut.
I. Algemene informatie
1. Gegevens ggz-aanbieder
Naam regiebehandelaar: Lori van Pinxteren-Wassens
BIG-registraties: 49916242025
Overige kwalificaties: IMH specialist
Basisopleiding: psychologie
AGB-code persoonlijk: 94101350
Praktijk informatie 
1. Naam praktijk zoals bekend bij KVK: Praktijk Ohana
E-mailadres: info@praktijk-ohana.nl
KvK nummer: 91263468
Website: www.praktijk-ohana.nl
AGB-code praktijk: 94067843
2. Biedt zorg aan in
Omdat in het Zorgprestatiemodel nog wordt gewerkt met een onderscheid in basis- en
specialistische ggz wordt tijdelijk deze vraag ook opgenomen in het kwaliteitsstatuut. Dit onderscheid
zal in de toekomst vervallen en dan blijft uitsluitend de indeling in categorieën over.
2a.
de generalistische basis-ggz
2b.
Categorie A
3. Beschrijving aandachtsgebieden/zorgaanbod
3a. Beschrijf in maximaal 10 zinnen de algemene visie/werkwijze van de praktijk en hoe uw
patiënten/cliëntenpopulatie eruit ziet. 
Praktijk Ohana richt zich op psychische klachten voor, tijdens en na de zwangerschap.
Te denken valt aan angst-, dwangklachten en depressiviteit. Het kan ook zijn dat het gezin geen fijne
start heeft kunnen maken met hun kindje. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een nare bevalling,
complicaties bij moeder of baby, een vroeggeboorte of doordat de baby veel huilt. Praktijk Ohana
biedt laagdrempelige en persoonlijke zorg en hecht een groot belang aan het betrekken van de
mensen om de cliënt heen. Zorg kan zowel op kantoor, online of zo nodig bij de cliënt thuis plaats
vinden.
3b. Patiënten/cliënten met de volgende hoofddiagnose(s) kunnen in mijn praktijk terecht:
Aandachtstekort- en gedrag
regulatiestoornis (huilen, gedrag, emoties)
Pervasief
Overige kindertijd
Depressie
Angst
Restgroep diagnoses
Psychische stoornissen door een somatische aandoening
Slaapstoornissen
Persoonlijkheid
Somatoforme stoornissen
Eetstoornis
4. Samenstelling van de praktijk
Aan de praktijk zijn de volgende zorgverleners verbonden:
Indicerend regiebehandelaar 1
Naam: Lori van Pinxteren-Wassens
BIG-registratienummer: 49916242025
Coördinerend regiebehandelaar 1
Naam: Lori van Pinxteren-Wassens
BIG-registratienummer: 49916242025
5. Professioneel (multidisciplinair) netwerk
5a. Ik maak gebruik van een professioneel (multidisciplinair) netwerk waaronder:
Huisartsenpraktijk(en)
Collegapsychologen en -psychotherapeuten
ggz-instellingen
Anders: fysiotherapeuten, verloskundigen, logopedisten, consultatiebureau
5b. Ik werk in mijn professioneel (multidisciplinair) netwerk het meest, frequent, samen met:
huisartsen in de regio, collega psychologen
5c. Ik maak in de volgende situaties gebruik van dat professionele (multidisciplinaire) netwerk,
tenzij de patiënt/cliënt daarvoor geen toestemming geeft:
Opschaling naar de grotere/ middelgrote GGZ organisaties in de regio waar tevens ook psychiaters in dienst zijn voor hoogcomplexe problematiek en een hoogcomplex zorgaanbod.
5d. Patiënten/cliënten kunnen gedurende avond/nacht/weekend/crises terecht bij:
de huisarts/ huisartsen(spoed)post, spoedeisende eerste hulp, GGZ crisis dienst.
Praktijk Ohana kan helaas geen zorg bieden als er sprake is van ernstige suïcidaliteit en
crisisgevoeligheid, psychotische stoornissen, (ernstige) persoonlijkheidsproblematiek en
verslavingsproblematiek.
Indien Praktijk Ohana tijdens de behandeling het risico op het ontwikkelen van bovenstaande
symptomen waarneemt, zal de cliënt uit voorzorg al doorverwezen worden naar een collega GGZ
instelling
5e. Heeft u specifieke afspraken met een ggz-crisisdienst, HAP of SEH?
Nee, omdat: bij aanmelding de exclusiecriteria zijn getoetst.
5f. Ik vorm een lerend netwerk met de volgende vijf (inclusief mijzelf) zelfstandig werkende
zorgverleners of heb mij aangesloten bij het lerend netwerk van de volgende zorgaanbieder:
Ik kom regelmatig samen in een intervisiegroep met GZ-psychologen en een psychiater werkzaam in
de SGGZ, medische sector en als vrijgevestigd behandelaars.
Ik ben aangesloten bij een regio overleg over doelgroep van het zeer jonge kind en hun ouders.
5g. Het lerend netwerk geeft op deze manier invulling aan het samen leren en verbeteren:
Bespreken behandelinhoudelijke casuïstiek, recente literatuur en wetenschappelijke ontwikkelingen,
bezoeken congressen. Reflectie op eigen handelen staat centraal, waarna zo nodig verbetering wordt geïmplementeerd in de kwaliteit van de geboden zorg
6. Contracten met zorgverzekeraars en de vergoeding van verzekerde zorg
Heeft u een contract met de zorgverzekeraar?
Nee, in aanvraag
7. Behandeltarieven:
Ik heb de tarieven die ik hanteer gepubliceerd op mijn website of in de praktijk.
Ik heb het tarief voor zelfbetalers gepubliceerd op mijn website of in de praktijk.
Ik hanteer voorwaarden en een tarief voor no-show: gepubliceerd op mijn website of in de praktijk.
8. Kwaliteitswaarborg
Ik voldoe aan de volgende kwaliteitseisen, voortvloeiend uit mijn beroepsregistratie, specialisme of
branche/beroepsvereniging(aanvinken wat van toepassing is:
Intervisie
Bij- en nascholing
De beroepscode van mijn beroepsvereniging
9. Klachten- en geschillenregeling
Mijn patiënten/cliënten kunnen met klachten en geschillen over mij of mijn behandeling terecht
bij mij of bij de klachten en geschillenregeling van de LvvP
Link naar website:
https://lvvp.info/voor-clienten/wat-als-ik-ontevreden-ben-de-behandeling/klachtenregelingvolwassenen https://lvvp.info/voor-clienten/wat-als-ik-ontevreden-ben-debehandeling/klachtenregeling-jongeren-18-jaar/ /#klachtenregeling
10. Regeling bij vakantie en calamiteiten
10a. Patiënten/cliënten kunnen tijdens mijn afwezigheid gedurende vakantie en ziekte terecht bij
Naam vervangend behandelaar: Dit zal voorafgaande aan mijn afwezigheid met de cliënten besproken worden.
10b. Ik heb overdracht geregeld en vastgelegd in geval de praktijk plotseling sluit wegens
overlijden of andere calamiteiten:
Ja
II. Het behandelproces - het traject dat de patiënt in mijn praktijk doorloopt
11. Wachttijd voor intake en behandeling
Patiënten/cliënten vinden informatie over wachttijden voor intake op www.praktijk-ohana.nl
12. Aanmelding en intake
12a. De aanmeldprocedure is in de praktijk als volgt geregeld:
Een cliënt kan zich aanmelden via het contactformulier op de website www.praktijk-ohana.nl onder "
contact". Binnen een week na ontvangst van de aanmelding zal er telefonisch of per mail contact
worden opgenomen om waar mogelijk een kennismaking en/of intakegesprek te plannen.
Intake wordt gedaan door GZ-psycholoog.
12b. Ik verwijs de patiënt/cliënt naar een andere zorgaanbieder met een beter passend
zorgaanbod of terug naar de verwijzer –indien mogelijk met een passend advies- indien de praktijk
geen passend aanbod heeft op de zorgvraag van de patiënt/cliënt: Ja
13. Behandeling
13a. De patiënt/cliënt is geïnformeerd over degene die het aanspreekpunt is tijdens de
behandeling (naam en functie van de betreffende persoon zijn bekend bij de patiënt/cliënt): Ja
13b. Bij langer durende behandeling (> 12 weken) stuurt de indicerend regiebehandelaar een
afschrift of samenvatting van het behandelplan als brief naar de huisarts (of andere verwijzer),
tenzij de patiënt/cliënt daarvoor geen toestemming geeft: Ja
13c. Ik draag zorg voor goede communicatie met de patiënt/cliënt en –indien van toepassing en
met toestemming van de patiënt/cliënt- diens naasten, over het beloop van de behandeling. Ik doe
dat als volgt:
Op de website kunnen (toekomstige) cliënten alle informatie vinden die te maken heeft met
algemene voorwaarden, kwaliteit en wet- en regelgeving.
Alle stappen in het hulpverleningstraject worden in nauwe afstemming met de cliënt bepaald en
doorlopen. Na de intakefase zal een concept behandelplan worden gemaakt met de door de cliënt
bepaalde doelen, de interventies waaraan gedacht wordt en een verwacht tijdspad met
evaluatiedatum. Als de cliënt hiermee akkoord is, dan wordt het behandelplan definitief gemaakt,
ondertekend en opgeslagen in het dossier. Na evaluaties worden de doelen eventueel bijgesteld of,
zodra dat kan, de behandeling afgesloten. Afstemming met naasten/derden zal uitsluitend
plaatsvinden met toestemming van de cliënt zelf of zijn wettelijk vertegenwoordiger (s).
Er zal gewerkt worden met een elektronisch patiëntendossier met een cliëntenportaal, waarin
afspraken gemaakt kunnen worden, eventuele huiswerkopdrachten gemaakt kunnen worden en
onderling worden gecommuniceerd. Hiernaast is in het cliëntenportaal de inhoud van het dossier
inzichtelijk.
13d. De voortgang van de behandeling en begeleiding wordt in de praktijk als volgt gemonitord
(zoals voortgangsbespreking behandelplan, evaluatie, vragenlijsten, ROM):
Tussen de 8-12 weken zal er een evaluatie behandeling plaatsvinden met cliënt en zijn/haar systeem.
Dit zal mondeling geëvalueerd worden. De opgestelde doelen zoals vastgelegd in het behandelplan
vormen hierin het uitgangspunt. Indien nodig zullen de behandeldoelen bijgesteld worden en/of de
behandelinterventie worden aangepast. Binnen Praktijk Ohana wordt er gebruik gemaakt van ROM
vragenlijst(en) als tussen evaluatie en in specifieke gevallen met (klacht)specifieke vragenlijsten.
13e. Ik reflecteer periodiek en tijdig met de patiënt/cliënt (en eventueel zijn naasten,
medebehandelaren) de voortgang, doelmatigheid en effectiviteit van de behandeling. Als
standaardperiode hanteer ik hiervoor:
Reflecteren op de behandeling en de voortgang vormt een vast onderdeel van de
behandelgesprekken. De doelmatigheid en effectiviteit wordt in ieder geval iedere 3 maanden
geëvalueerd en wanneer de cliënt de wens uit dit op een eerder moment te doen.
13f. Ik meet de tevredenheid van mijn patiënten/cliënten op de volgende manier (wanneer, hoe):
Om de kwaliteit van de zorg van Praktijk Ohana te verbeteren, zal de cliënt geregeld naar zijn/haar
ervaringen worden gevraagd. Tijdens de evaluatie momenten zal dit een vast onderdeel betreffen
waarin de mate van tevredenheid over het behandeltraject en de behandelaar besproken zal
worden.
Als de behandeling wordt afgerond, zal de cliënt gevraagd worden mee te werken aan een
cliënttevredenheidsonderzoek.
14. Afsluiting/nazorg
14a. Ik bespreek met de patiënt/cliënt (en eventueel zijn naasten) de resultaten van de
behandeling en de mogelijke vervolgstappen: Ja
14b. De verwijzer wordt hiervan door de (coördinerend) regiebehandelaar in kennis gesteld
middels een afrondingsbrief, tenzij de patiënt/cliënt hiertegen bezwaar maakt: Ja
14c. Als een vervolgbehandeling nodig is, geef ik hierover gericht advies aan de verwijzer. Ik
informeer de vervolgbehandelaar waar nodig over het verloop van de behandeling en de behaalde
resultaten voorzien van het vervolgadvies, tenzij de patiënt/cliënt hier bezwaar tegen maakt: Ja
15. Omgang met patiëntgegevens
15a. Ik vraag om toestemming van de patiënt/cliënt bij het delen van gegevens met niet bij de
behandeling betrokken professionals: Ja
15b. In situaties waarin het beroepsgeheim mogelijk doorbroken wordt, gebruik ik de daartoe
geldende richtlijnen van de beroepsgroep, waaronder de meldcode kindermishandeling en
huiselijk geweld (bij conflict van plichten, vermoeden van kindermishandeling of huiselijk geweld),
het stappenplan materiële controle en ik vraag het controle plan op bij de zorgverzekeraar (bij
materiële controle): Ja
15c. Ik gebruik de privacyverklaring als de patiënt/cliënt zijn diagnose niet kenbaar wil maken aan
zijn zorgverzekeraar/NZa: Ja
III. Ondertekening
Naam: Lori van Pinxteren
Plaats: Muiderberg
Datum: 21-09-2023
Ik verklaar dat ik me houd aan de wettelijke kaders van mijn beroepsuitoefening,
handel conform het Landelijk kwaliteitsstatuut ggz en dat ik dit kwaliteitsstatuut
naar waarheid heb ingevuld: Ja